سرزمین رزها

  • ۰
  • ۰

طرز تهیه شله زرد

شله زرد ، شله زرد نذری ، طرز تهیه شله زرد

با رز سرخ همراه باشید تا طرز تهیه شله زرد را برایتان آموزش دهیم. شله زرد را ایرانی ها بیشتر در نذری و برای تعداد زیاد درست می کنند ولی اگر هوس کردید برای عصرونه یا افطار شله زرد بپزید مرحله به مرحله با ما همراه باشید. درست کردن شله زرد کار خیلی سختی نیست و همه موادش در خانه موجود هست ولی برای درست کردن آن باید کمی حوصله داشته باشید.

این مقدار مواد اولیه برای تهیه شله زرد برای 4 نفر است یعنی به ازای هر 2 نفر 1 لیوان برنج و 2 لیوان شکر احتیاج هست. با این فرمول می توانید شله زرد نذری تهیه کنید .

 

مواد لازم برای تهیه شله زرد
برنج ایرانی 2 لیوان
شکر 4 لیوان
گلاب 1 لیوان
زعفران دم کرده 1 قاشق غذا خوری
کره 150 گرم
خلال بادام نصف لیوان
هل سائیده کمی
پودر پسته و پودر دارچین برای تزئین

 

طرز تهیه شله زرد

مراحل تهیه شله زرد به این صورت است که ابتدا شما باید برنج را تمیز بشورید و چند مرتبه آبش را عوض کنید . بعد 1 لیوان گلاب و 1 لیوان آب روی برنج بریزید و بگذارید برای مدتی خیس بخورد . بعد از این مدت در قابلمه ای 8 لیوان آب (یعنی 4 برابر برنج) بریزید و بگذارید روی حرارت تا به جوش بیاید سپس برنج همراه گلاب را به قابلمه اضافه کنید تا بپزد و بجوشد. وقتی که برنج در حال جوشیدن هست نشاسته ای که داخل برنج هست رو به صورت کف سفید رنگ به داخل آب پس می دهد سعی کنید حتما این کف را با ملاقه مرتب بگیرید چون این کار تو کیفیت شله زرد تاثیر زیادی داره.

نکته ای که برای انتخاب برنج شله زرد باید در نظر بگیرید اینه که برنج باید نیم دانه و ایرانی باشه ولی اگر برنج نیم دانه نداشتید باید برنج کامل را برای مدت بیشتری بگذارید خیس بخورد.

وقتی برنج جوش آمد حرارت را باید ملایم کنید تا به آهستگی برنج بپزد و وا برود. حدود 1 ساعت این کار طول میکشه در این مدت مدام باید برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. حالا شکر را اضافه کنید و خوب هم بزنید . بعد کره و زعفران دم کرده و هل را اضافه کنید و مخلوط کنید تا شله زرد ته نگیرد.

وقتی شکر کاملا حل شود شله زرد لعاب میندازه و غلیظ می شه در این مرحله باید زیاد هم بزنید وگرنه شله زرد ته میگیره.

خلال های بادام رو از قبل در نصف لیوان گلاب خیس کنید و یک ربع آخر پخت همراه با گلاب به شله زرد اضافه کنید. غلظت شله زرد باید طوری باشه که وقتی آن را در بشقاب می ریزیم ولو نشود. وقتی شله زرد به این غلظت رسید از روی حرارت برش دارید و در ظرف های سرو بکشید . در نهایت با دارچین و پودر پسته و یا غنچه گل محمدی آن را تزئین کنید.

  • ۹۷/۰۲/۲۹
  • mahdieh soufi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی