سرزمین رزها

  • ۰
  • ۰

طرز تهیه قلیه ماهی

قلیه ماهی ، قلیه ماهی شمالی ، طرز تهیه قلیه ماهی

قلیه ماهی یکی از خوشمزه ترین و معروفترین خورش های مخصوص جنوب کشورمان هست که فوت و فن های خاص خودش را دارد. جنوبی ها این غذا را خیلی تند درست می کنند. مواد لازم برای تهیه این خورش ماهی و سبزی های معطر و تمبر هندی هست. برای تهیه این غذا حتما باید از شنبلیله هم استفاده شود چون ماهی ، تمبر هندی و گشنیز طبع سرد دارند ولی شنبلیله طبع گرم دارد. ظاهر قلیه ماهی تقریبا شبیه خورش قورمه سبزی است. با سایت رز سرخ همراه باشید تا طرز تهیه قلیه ماهی را برایتان آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی
ماهی بدون تیغ 4 تکه
پیاز 2 عدد
گشنیز  400 گرم
شنبلیله 100 گرم
سیر 3 حبه
تمبر هندی
200 گرم
فلفل قرمز تند به میزان لازم
نمک و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه قلیه ماهی

برای تهیه قلیه ماهی ابتدا باید سبزی ها را پاک کنید و بعد از شستن آن ها را ساطوری کنید تا ریز شوند. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شود سپس سیر رنده شده را اضافه کنید و برای 2 دقیقه تفت دهید. وقتی سیر ها را اضافه کردید مرتب هم بزنید چون سیر سریع می سوزد. حالا سبزی های خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا آب سبزی ها تبخیر شود و سبزی ها سرخ شوند.هر چی سبزی بیشتر سرخ شود غذا بهتر جا میوفتد. نمک و فلفل و زردچوبه را به خورش اضافه کنید. مقداری آب به مواد اضافه کنید و برای یک ربع حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید بعد از این مدت حرارت را کم کنید تا غذا بپزد.بعد از گذشت 1 ساعت تمبر هندی را به قلیه ماهی اضافه کنید و مخلوط کنید تا در خورش حل شود. به جای تمبر هندی از رب انار هم می توانید استفاده کنید. در صورتی که از تمبرهندی آماده و شور استفاده میکنین با یک لیوان آب مخلوطش کنین و از صافی ردش کنین.

در یک تابه روغن بریزید و ماهی ها را در روغن داغ سرخ کنید. بهتر است از ماهی های بدون تیغ استفاده کنید و ماهی را به صورت فیله ای یا تکه های بزرگ سرخ کنید. نیم ساعت قبل از اینکه غذا را سرو کنید ماهی را داخل خورش بیندازید تا ماهی ها بپزند و خورش جا بیفتد. 

بهترین نوع ماهی برای قلیه ماهی عبارتند از ماهی شیر ، حلوا سیاه ، سنگسر و شوریده.

تفاوت قلیه ماهی جنوبی و قلیه ماهی شمالی :

1 - در قلیه ماهی جنوبی از ماهی‌های دریای جنوب شامل سنگسر، هامور، شیر، سُرخو، جَش، شوریده و سِکِن استفاده می‌شود که گوشت لخم دارند و بهترین گزینه‌ها برای این نوع خورش هستند. در حالی که در قلیه ماهی شمالی ، ماهی سفید و کفال که جزو ماهی‌های دریای شمال هستند، به کار می‌رود.

2 - تفاوت دیگر این دو قلیه ماهی مربوط به سبزی مورد استفاده در آن است. در قلیه ماهی شمالی علاوه بر گشنیز و شنبلیله که سبزی اصلی قلیه ماهی است از سبزی محلی چوچاق نیز استفاده می‌شود که عطر متمایزی به آن می‌دهد.

3 - در دستور تهیه قلیه ماهی شمالی از مغز گردوی آسیاب شده استفاده می‌شود که در قلیه ماهی جنوبی جایگاهی ندارد.

4 - چاشنی مورد استفاده در قلیه ماهی شمالی، رب انار ترش است در حالیکه در قلیه ماهی جنوبی اغلب از تمر هندی برای مزه دار کردن این غذا استفاده می‌شود.

  • ۹۷/۰۵/۰۸
  • mahdieh soufi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی